الفبا (PINYIN)در زبان چینی

قدم اول برای یادگیری زبان چینی pinyin

آموزش پین یین

ما به شما کمک میکنیم در مسیر آموزش زبان چینی بدون استاد اما اصولی این زبان را یاد بگیرید. در آموزش زبان چینی به دلیل تُنیک بودن و نقش اساسی تن ها و تلفظ ها در معانی ، بسیار مهم است که شما در قدم اول آموزش بطور کامل و صد در صد به آواها ، هجاها و تن ها مسلط باشید .

فرق عمده زبان چینی ماندارین با اکثر زبان‌های دیگر جهان در نواخت‌بر بودن آن می‌باشد. بدین صورت که هر هجا در این زبان (chang, chung, bei, ba, lai و…) در ۴ نواخت و تعدادی از هجاها نیز به صورت استثنائی در ۵ نواخت تلفّظ می‌شوند.

  • در نواخت اوّل هجا به صورت یکنواخت و کشیده تلفظ می‌شود.در نواخت دوّم، در هنگام تلفّظ هجا صدای فرد به صورت تدریجی به سمت بالا می‌رود.در نواخت سوّم صدای فرد ابتدا به سمت پایین سقوط می‌کند و سپس به سمت بالا اوج می‌گیرد.در نواخت چهارم هجا به صورت دفعی و ضربتی تلفّظ می‌شود.تلفّظ پنجم هم که به صورت استثنائی در برخی هجاها وجود دارد فاقد نواخت است و هجا به صورت معمولی بیان می‌شود.

در یادگیری زبان چینی شما در ابتدا با مفهمومی به نام پین یین آشنا میشوید ،pinyin همان لاتین نویسی زبان چینی است که به شما کمک میکند زبان چینی را بخوانید .

پین‌یین یا هانیو پین‌یین (به چینی ساده‌شده: 汉语拼音)، (به چینی سنتی: 漢語拼音)، (به پین‌یینی: Hànyǔ Pīnyīn) رایج‌ترین شیوهٔ لاتین‌نویسی زبان چینی ماندارین 

یادگیری پین یین زبان چینی بدون استاد ! همین حالا شروع کنید…

در شیوهٔ پین‌یین، حروف لاتین را برای نمایش صداها در زبان چینی به کار می‌برند، اما نحوهٔ تناظر این حروف با صداها چندان شبیه به لاتین‌نویسی رایج برای زبان‌های دیگر نیست. برای نمونه، q و zh هر دو نزدیک به «چ» تلفظ می‌شود (گرچه تلفظ دقیق آن دو یکی نیست) و x نزدیک به «ش» تلفظ می‌شود.

این شیوه در سال ۱۹۵۸ مورد تأیید قرار گرفته و در سال ۱۹۷۹ مورد قبول دولت جمهوری خلق چین قرار گرفت و جانشین سیستم‌های قدیمی‌تر شد.

از آنجا که هانیو پین‌یین توسط دولت سنگاپور نیز مورد قبول واقع شد، کتابخانه کنگره، انجمن کتابخانه‌های آمریکا و بسیاری مؤسسات دیگر این سیستم را به‌عنوان سیستم نوشتار زبان چینی ماندارین برگزیدند. در سال ۱۹۷۹ سازمان جهانی استاندارد (ISO) این سیستم را به‌عنوان استاندارد لاتین‌نویسی چینی تحت شماره استاندارد ISO-7098:1991 قبول نمود. هم‌اکنون پین‌یین به‌عنوان وسیله‌ای مناسب برای ورود متون چینی در کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ورود متون به کامپیوتر با این سیستم نرم‌افزارهای ویرایش‌گر قادر به تبدیل آن به متون چینی ساده‌شده هستند.

نرم افزار آموزش پین یین

آموزش زبان چینی – آموزش پین یین Pīnyīn

 پین یین  یا همان تلفظ در زبان چینی

سه بخش:

  1. حروف بی صدا حروف صدا دار تن صدا

حروف بی صدا در زبان چینی (initials) 声母 Shēngmǔ

حروف بی صدا در زبان چینی نمی تواند به تنهایی یک هجا یا یک کلمه ی چینی باشد و باید با حروف صدا دار ترکیب شوند این حروف عبارتند از:

B P M F

D T N L

G K H

J Q X

ZH CH SH R

Z C S

برای تلفظ Bo Po Mo Fo از حرف صدادارo به صورت زیراستفاده می کنیم :

  1. این حروف در ناحیه ی بین لب ها تلفظ می شودحرف f توسط لب پایین و دندان های بالا تولید می شود.هنگام تلفظ حرف p یک توده هوای اضافی از دهان خارج می شود.

برای تلفظ De Te Ne Le و Ge Ke He از حرف صدادار e به صورت زیر استفاده می کنیم :

  1. برای تلفظ این حروف نوک زبان به سقف دهان برخورد می کند.هنگام تلفظ t هوای اضافی از دهان خارج می شود.هنگام تولید حرف n هوا از راه بینی خارج می شود.حروف g و k از ته گلو و حلق تلفظ می شود.

برای تلفظ Zi Ci Si و Zhi Chi Shi Ri و Ji Qi Xi از حرف صدادار i  به صورت زیر استفاده می کنیم :

  1. تلفظ حروف z ,c , s به کمک نوک زبان در پشت دندان های بالایی تولید می شود.تلفظ حروف zh , ch, sh , r ردیف دندان های بالایی و دندان های پایینی روی یکدیگر قرار گرفته و سپس در بین دندان ها مجرای باریکی بوجود می آید که هوا از آن خارج می شود و این حروف قوی و به اصطلاح مردانه تلفظ می شوند.هنگام تلفظ r زبان در دهان کاملا گرد شده و به سمت سقف دهان می رود.هنگام تلفظ j , q , x  نیز ردیف دندان های بالایی و دندان های پایینی روی یکدیگر قرار گرفته در بین دندان ها مجرای باریکی بوجود می آید ولی اینبار حروف ضعیف و کوچک تلفظ می شوند.
آموزش چینی مقدماتی

آموزش اصولی زبان چینی بدون استاد ، با تایم آزاد ، به بهترین و جدیدترین روشهای آموزشی روز دنیا …

شما میتوانید در خانه یا در محل کار به ساده ترین روش ممکن زبان چینی را شیرین یاد بگیرید.

دریافت پکیج مقدماتی

دریافت رایگان درس اول آموزش پین یین زبان چینی به زبان فارسی

درس دوم _آموزش حروف صدادار ساده ترکیبی در زبان چینی

با حروف بی صدا در زبان چینی و نحوه ی تلفظ آشنا شدیم در ادامه می خواهیم با حروف صدا دار زبان چینی آشنا شویم

حروف صدا دار韵母 yùnmǔ  

این حروف شامل حروف صدا دار ساده و حروف صدا دار ترکیبی می باشد

الف:حروف صدا دار ساده( 单韵母 Dān yùnmǔ)

حروف صدا دار ساده زبان چینی شامل ۶ حرف می‌باشند که بعد از حروف بی صدا قرار می‌گیرند،و یکی از اصلی ترین اصول اولیه ی یادگیری زبان چینی است تلفظ حروف به تلفظ انگلیسی نزدیک است البته با کمی تفاوت که به آنها می پردازیم و حرف (ü – “پینیین با دو نقطه”) نیاز به توجه خاصی دارد، زیرا صدای تلفظ آن  منحصر به فرد است.

در این درس، ما تمرکز بر تکنیک های تلفظ، تکرار و تمرین آنها می کنیم تا زمانیکه تلفظ شما به تلفظ صحیح  برسید

حروف صدا دار ساده عبارتند از :

نکته: ممکن است حروف صدا دار به تنهایی نیز یک کلمه یا آوای چینی باشند.

مثال : e (گرسنه شدن)

نحوه ی تلفظ حروف a o e i u ü در زبان چینی

 تلفظ a : به همان صورت که برای معاینه گلو (ا) می‌گوییم این حرف را ادا می‌کنیم. وقتی آن را تلفظ می کنید، دهانتان باز و زبان شما باید پایین باشد.

تلفظ o : لبها به سمت جلو هدایت می‌شوند و همانند تلفظ o در زبان انگلیسی بیان می شود.

تلفظ e : صدا از ته گلو یا حلق خارج می‌شود. تفاوت تلفظ بین “e” و “o” شکل دهان شما است.

تلفظ i : مانند تلفظ E انگلیسی عمل می‌کنیم زبان شما باید در بالاترین نقطه در دهان شما باشد و فک بالا را مستقیما لمس کنید.

حرف u : مانند کلمه «او» فارسی یا «وو» تلفظ می‌شود.هنگام تلفظ زبان در عقب دهان قرار دارد و لب ها گرد شده و رو به جلو حرکت می کند

تلفظ ü : لبها غنچه می‌شوند و به سمت پایین می‌روند و فشار هوا کمی بیشتر از تلفظ i می‌باشد.

کلمات روبرو از ترکیب حروف بی صدا و حروف صدا دار ساده تشکیل شده اند: Ni Ba Da

ب: حروف صدا دار ترکیبی复韵母 Fù yùnmǔ

این حروف شامل ۱۳ ترکیب می‌باشند.

حروف صدا دار دو ترکیبی: از ترکیب دو حرف صدادار ساده (۹ ترکیب) تشکیل شده است.

حروف صدا دار سه ترکیبی: ازترکیب سه حرف صدادار ساده ( ۴ ترکیب) تشکیل می‌شوند.

حرف صدادار ساده + حرف صدادار ساده: ai ao ei ou ia ie ua uo üe

کلمات روبرو از ترکیب حروف بی صدا و دو حرف صدا دار تشکیل شده اند: Hao Bai

حرف صدادار ساده + حرف صدادار ساده + حرف صدادار ساده: (iao iu(iou) uai ui(uei

کلمات روبرو از ترکیب حروف بی صدا وسه حرف صدا دار تشکیل شده اند: Jiao Gui

نکته:er را نیز می توان از حروف صدادار حساب نمود.

حروفی که به حرف –n و –ng ختم می شوند تلفظ متفاوتی دارند در درس بعد راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

که در اصطلاح به سیستم نوشتن تلفظ خط چینی پین یین 拼音 Pīnyīn گفته می شود برای یادگیری زبان چینی اگربخواهیم فقط از خط چینی استفاده کنیم بسیار مشکل است چون در زبان چینی الفبا وجود ندارد بنابراین سیستم پین یین 拼音 Pīnyīn که همان تبدیل نوشتار خط چینی به حروف لاتین است برای سهولت یادگیری افراد خارجی زبان که سعی در یادگیری زبان چینی دارند ودانش آموزان زبان چینی مورد استفاده قرار گرفته است. ( Pīnyīn (拼音) به معنای واقعی کلمه “بیان آواها” است

پینیین از همان حروف الفبای انگلیسی استفاده می کند به جز حرف V که در زبان چینی با حرف ū نشان داده می شود و تلفظ آن نیز متفاوت است. تمام همخوانها اساسا همان صدا را که در زبان انگلیسی دارند بیان می کند که البته یه سری تغییرات در تلفظ های برخی حروف وجود دارد که در ادامه ی درس به آن ها می پردازیم.

تمرینات مربوط به آموزش آوانگاری زبان چینی

تمرین اول : به فایل گوش کنید و تکرار کنید.  تمرین دوم : فایل صوتی را گوش کنید و حروفی که تلفظ می شود را بنویسید.

تا به اینجا با حروف بی صدا در زبان چینی، نحوه خواندن و تلفظ آن ها آشنا شدیم.در جلسه ی بعد با حروف صداداربیشترآشنا خواهیم شد و بررسی خواهیم کرد که این حروف در ترکیب با هم چه صداهایی را تولید می‌کنند.

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *